La matinada del diumenge al dilluns tindrà lloc la cerimònia d’entrega dels Oscars.
Independentment de quina sigui la guanyadora, cinc són les partitures sel·leccionades per a competir per l’oscar a la millor banda sonora: Babel, de Gustavo Santaolalla; El buen alemán, de Thomas Newman; Diario de un escándalo, de Philip Glass; La reina, d’Alexandre Desplat; i El laberinto del fauno, de Javier Navarrete.
Cinc compositors que us convidem a conèixer.
Gustavo Santaolalla és argentí i té 55 anys. La seva carrera com a músic s’ha fonamentat bàsicament a amalgamar el rock and roll i els ritmes tradicionals llatinoamericans. Després d’una primera banda sonora l’any 1981, la seva carrera com a compositor cinematogràfic va començar fa set anys. Des d’aleshores ha fet cinc bandes sonores: 21 gramos, Diarios de Motocicleta, Brokeback Mountain (amb la qual guanyaria l’Oscar a la millor banda sonora), En tierra de hombres i l’actual nominada, Babel.
Thomas Newman és nascut a Los Ángeles l’any 1955. Fill, nebot, germà i cosí de compositors de bandes sonores de primeríssima fila, a més d’estudiar piano i violí, es va graduar en orquestració i composició a la Thornton School of Music. El seu estil es basa en l’eclecticisme, la barreja de sons, l’experimentació i la fusió dels sintetitzadors amb la música orquestra, tot amb un to de caire minimalista i força introspectiu. Ha estat nominat en set ocasions anteriors per bandes sonores com Cadena perpetua, American Beauty o Camino a la perdición.
Philip Glass va néixer a Baltimore, als Estats Units, l’any 1937. Va estudiar a l’Acadèmia Juilliard de Nova York, i també amb Nadia Boulanger a París. La seva obra es basa en els ritmes i fonts de la música hindú i en la música minimalista nord-americana, amb influències alhora de Steve Reich i Ravi Shankar. És autor de divereses òperes, com Satyagrama, Aknaten, The Voyage o Einstein on the Beach (estrenada al Liceu a la temporada 92-93). Entre les seves bandes sonores més destacades, totes amb el seu segell minimalista tan particular, n’esmentarem Kundun i Las Horas, totes dues nominades a l’Oscar a la millor banda sonora.
Alexandre Desplat és un parisenc nascut l’any 1961. Va començar a tocar el piano als 6 anys, la trompeta als 8 i la flauta als 10. Ha sigut alumne de Claude Ballif al Conservatori de París i ha estudiat orquestració amb Jack Hayes a Los Angeles. Combina la seva carrera de concertista amb la de compositor de bandes sonores. És autor, entre d’altres treballs, de la música dels films La joven de la Perla, Reencarnación i Hostage, i actualment se’l considera un dels valors a l’alça de més prestigi i qualitat de la música cinematogràfica.
Javier Navarrete va néixer a Terol, l’any 1956, però des dels disset anys viu a Barcelona. Per bé que de formació bàsicament autodidacta, va estudiar amb el compositor xilè Gabriel Brncic i es va decantar per composició de música electrònica molt influenciat per l’estil de Stockhausen. Des de 1986 que treballa pel cinema. Bandes sonores seves destacades són El mar, Platillos Volantes o El Espinazo del diablo.
Santaolalla, Newman, Glass, Desplat i Navarrete: l’actualitat ens ofereix descobrir cinc universos musicals plens d’agradables i molt interessants sorpreses.
Proveu-ho. Endinseu-vos-hi. No quedareu decebuts.
Vincles
Gustavo Santaolalla. http://www.imdb.com/name/nm0763395/
Thomas Newman. http://users.telenet.be/obelisk/tnc/
Philip Glass (oficial). http://www.philipglass.com/
Alexandre Desplat. http://desplat.free.fr/
Javier Navarrete. http://www.bsospirit.com/entrevistas/javiernavarrete.php
Premis Oscar. http://www.oscar.com/ – http://www.oscars.org/
1 comentari:
chord biochemistry television chronicle retinopathy packs mriknuksa ofilm shelly survive bipartisan
lolikneri havaqatsu
Publica un comentari a l'entrada